Osobní nástroje
  •  
Nacházíte se zde: Úvod Akce Konference, semináře, sympozia Proměny hudby: Intence, identita, praxe. Proměny kulturního významu v performanci náboženských písní v současné Jižní Africe
Navigace
« květen 2018 »
PoÚtStČtSoNe
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
 

Proměny hudby: Intence, identita, praxe. Proměny kulturního významu v performanci náboženských písní v současné Jižní Africe

— Kategorie:

Přednáška Víta Zdrálka

Událost
  • Přednášky
Čas 28.05.2015
od 05:00 pm do 07:00 pm
Místo Praha
Přidat událost do kalendáře vKalendář (Windows, Linux)
iCal (Mac OS X)

Podobně jako v loňském roce i letos pořádá Kabinet hudební historie Etnologického ústavu AV ČR přednáškový cyklus. Jeho rámcové téma Proměny hudby zahrnuje zejména dva základní okruhy problémů. V prvním případě bude v centru pozornosti hudební materie jako taková, jež je z různých důvodů a různými způsoby proměňována do odlišné podoby, ať již samotnými skladateli nebo jinými upravovateli. Jaké kvality v proměňovaném díle zůstávají, jaké se ztrácejí a jaké nově vznikají? Druhý rozměr tématu představuje vztah hudby či konkrétního hudebního díla k vnějšímu světu, do něhož hudba vstupuje a který spoluutváří. Hudba vždy vzniká v určitém kontextu, zároveň se však sama stává kontextem umělecké tvorby jiných druhů a forem. Tento rozměr proměn hudby dává prostor též specialistům z dalších blízkých i vzdálenějších oborů, kteří se přednáškového cyklu rovněž účastní.

Intence, identita, praxe. Proměny kulturního významu v performanci náboženských písní v současné Jižní Africe

Muzikologie tradičně nahlíží dílo jako zvukový prostor ohraničený autorskou intencí, který je obvykle fixován grafickým záznamem. Tento koncept byl v uměnovědách zpochybněn poststrukturalistickou kritikou zdůrazňující naopak otevřenost díla jako objektu získávajícího kulturní význam teprve v procesu recepce. Tato kritika nabývá nových významů v postkoloniální situaci, v níž se „díla“ evropské kulturní tradice dostala do zcela odlišných estetických, provozovacích a zvukových kontextů.

Modelovým příkladem je používání evropských misijních hymnů 19. století v současné praxi jihoafrických nezávislých církví. Dlouhodobý proces zmocňování se tohoto evropského hudebního druhu místním obyvatelstvem lze sledovat jak na úrovni zvuku (transformace hudební formy, ladění, témbru) a hudebního chování (doplnění tanečními prvky), tak v oblasti kulturního významu (přivlastnění a kooptace do lokálního významového rámce). Původně výsostně evropské písně, jež měly sloužit jako prostředek christianizace a „civilizace“ afrického obyvatelstva, se tak postupně staly lokálními hudebními kulturními objekty, nabyly nové podoby performativní praxe a získaly nový kulturní význam.

Zkoumání této nové praxe odhaluje tradiční muzikologické i etnomuzikologické zaměření na autorské intence a geografické či kulturní původy a identity jako irelevantní, stereotypní a analyticky neproduktivní a pléduje za výzkum hudební kultury, ať už je ohraničena jakkoli, jako otevřeného systému tvořeného konkrétní praxí.

Přednáška se koná 28. května 2015 v knihovně Kabinetu hudební historie Etnologického ústavu AV ČR, v. v. i., Puškinovo náměstí 9, Praha 6 v 17:00.

Více informací o této události...