Osobní nástroje
  •  
Nacházíte se zde: Úvod Novinky Knižní novinky Claudio Monteverdi: Souboj Tankreda s Klorindou
Navigace
« duben 2018 »
PoÚtStČtSoNe
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
 

Claudio Monteverdi: Souboj Tankreda s Klorindou

— Kategorie:

Claudio Monteverdi: Souboj Tankreda s Klorindou

Pavel Sýkora: Claudio Monteverdi: Souboj Tankreda s Klorindou. Mezi manýrismem a barokem

Pavel Sýkora

Claudio Monteverdi: Souboj Tankreda s Klorindou. Mezi manýrismem a  barokem

Nadace pro dějiny kultury ve střední Evropě a KLP, Praha 2011, 200 stran 

ISBN 978-80-86791-74-6

 

Tato práce se na příkladu jedné dvacetiminutové kompozice – Combattimento di Tancredi  et Clorinda Claudia Monteverdiho z roku 1624 – snaží poukázat na problematičnost a významovou mnohovrstevnatost epochy okolo roku 1600. Za klíčové považuje autor při této analýze pojmy manýrismus a baroko, které chápe jako labilní, zaměnitelné a vzájemně se prostupující. Zejména manýrismus je mnohdy, a to nejen v oblasti muzikologické, předmětem diskusí, ať už se jedná o pojetí synchronní – pro umění druhé poloviny 16. a počátku 17. století –, nebo o jeho diachronní aplikaci na vymezené hudební jevy v průběhu různých slohových epoch. 

Monteverdiho Souboj Tankreda s Klorindou, který vznikl na konci manýristické epochy, v sobě zahrnuje prvky manýrismu i nastupujícího baroka. Pro manýrismus svědčí např. nejednoznačné formální zařazení kompozice, související s destrukcí starých a vznikem nových forem, případně s mutací renesančních struktur v barokní. Combattimento obsahuje prvky renesančního madrigalu, stejně jako dobové novinky, označované jako genere rappresentativo, nebo rodícího se oratoria. Na scénu uvádí nový výrazový prvek, nazvaný genere concitato, který sice pronikl ojediněle i do německé hudby, avšak je spjat – až na výjimky – s epochou manýristickou. Zároveň je toto dílo hodnoceno i s přihlédnutím k literární předloze, protože v období jeho vzniku stále ještě dominuje sloh vokální.

Monteverdi zhudebňuje text, který bývá považován za manýristický – epizodu z Osvobozeného Jeruzaléma (1576) Torquata Tassa. Jak říká autor na závěr, „Combattimento se pohybuje mezi manýrismem a barokem. Jednoznačné zařazení není možné – avšak ani podstatné.“

Akce dokumentů