Osobní nástroje
  •  
Nacházíte se zde: Úvod Novinky Knižní novinky František Antonín Míča ve službách hraběte Questenberga a italská opera v Jaroměřicích
Navigace
« leden 2018 »
PoÚtStČtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
 

František Antonín Míča ve službách hraběte Questenberga a italská opera v Jaroměřicích

— Kategorie:

Jana Perutková

František Antonín Míča ve službách hrabětě Questenberga a italská opera v Jaroměřích

Praha: KLP, 2011, 619 s. (Clavis monumentorum musicorum Regni Bohemiae. Series S (Subsidia), 4)

ISBN 978-80-86791-73-9

 

Kniha je věnována problematice zámecké hudební kultury v moravských Jaroměřicích nad Rokytnou v první polovině 18. století za Johanna Adama Questenberga. Přináší řadu nových informací o aktivitách, které hrabě na poli hudby vyvíjel, a to nejen v Jaroměřicích, ale již od prvního desetiletí 18. století také ve Vídni a později i v Brně, kde dočasně působil.  Autorka dále pojednává o umělcích činných v hraběcích službách. Významně zpřesňuje genealogii hudebního rodu Míčů i informace o dalších zpěvácích a hudebnících působících v Questenbergově kapele. Zabývá se také cizími umělci, kteří – ať již přímo nebo nepřímo – spoluutvářeli hudební život v Jaroměřicích. Jádrem knihy je analýza hudebně dramatické tvorby Questenbergova kapelníka a tvůrce prvních děl provedených v češtině Františka Antonína Míči (1696–1744), přičemž je kladen důraz na vztah hudby a textu a skladatelovu práci s hudební symbolikou. Velmi důležitou částí knihy je představení hudebnin pocházejících přímo z majetku hraběte, které byly dosud považovány za ztracené. Prokázání příslušnosti těchto operních a oratorních partitur ke Questenbergově sbírce má velký význam i v mezinárodním kontextu, neboť v řadě případů objasňuje migraci hudebního repertoáru, především pak z Itálie. Tomu napomáhá též zpracování problematiky kopistů a filigránů, která hraje roli při určení původní provenience těchto hudebnin. Kniha obsahující řadu notových i obrazových příloh, tematický katalog Míčových děl, kritické edice některých jeho kompozic a rovněž také rozsáhlé résumé v německém jazyce přináší významný posun nejen v bádání o hudebním životě v Jaroměřicích, ale i o jeho vazbách na některá důležitá světová hudební centra. 

V závěru této práce autorka uvádí: „Hudební život na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou za hraběte Johanna Adama Questenberga je velice důležitou součástí naší bohaté hudební historie. Ve své době byl jedinečným fenoménem. Nelze jej posuzovat pouze lokálně, neboť hrabě nejen získával partitury děl z celé Evropy, ale také je zprostředkovával svým šlechtickým přátelům a některým umělcům. Tím významně přispěl k šíření evropského hudebního repertoáru v habsburské monarchii, především v zemích Koruny české, a má tak nesporně velký význam pro dějiny italské opery ve střední Evropě.“

Akce dokumentů